Escape from Tarkov - Pierwsze kroki nadchodzącego hitu!

Ciężko oceniać coś co jest w fazie testów Alpha, równie ciężko jest grać w tego typu grę gdy nie jest się cierpliwym, ale najgorsze jest to by przy pierwszym graniu nie dostać zawału. Z początku myślałem, że to zwykły FPS, "łatwy i przyjemny" do pogrania w wolnym czasie, taki półgodzinny scenariusz, partyjka na odstresowanie, ale ku#$@ nie wiecie jak bardzo się człowiek myli jak sam nie zagra. Przyjemna, klimatyczna gierka, ale na pewno nie łatwa i nie dla każdego! Witam w rosyjskim mieście Tarkov, gdzie nie jest łatwo walczyć o przetrwanie!

Esacpe from Tarkov jest to strzelanina pierwszoosobowa z elementami RPG, survivalu, z rozbudowaną mechaniką poruszania się, eksploracji, moddingu broni. Głównym wątkiem fabularnym gry jest konflikt polityczny, który doprowadził do otwartych walk na terytorium miasta Tarkov. Z każdym kolejnym dniem walki zaostrzały się, co wywołało panikę wśród lokalnej ludności. Większość mieszkańców opuściło tereny miasta, organizacja Terra Group oraz władzę Rosji postanawiają wynająć grupy najemników do rozstrzygnięcia sporu: USEC oraz BEAR. Na początku gry wybieramy oczywiście do której z nich chcemy należeć, choć to na razie nie ma większego znaczenia, być może w późniejszym czasie będzie to miało znaczenie np. u wybranego handlarza będziemy mieć tańszą amunicję, ale droższe elementy do broni? Miejsce Respawnu? Kto to wie, na razie wybór grupy liczy się z innym wyglądem i nazwą rzecz jasna.
Twórcy od początku gry przypominają nam, gdy podczas gry zginiemy tracimy całe wyposażenie, jak czytałem poniższy tekst wyobraziłem sobie takiego dowódce mówiącego coś pokroju: Panowie to nie są ćwiczenia! Co i kogo tam spotkacie chce WAS zabić i zabrać wszystko co do tej pory zdobyliście, to już nie jest sielanka z dziewuszką na łące, to jest wojna! Przeżyjesz albo zginiesz!

                                        

                                        


W menu głównym możemy znaleźć w prawym dolnym rogu: Ustawienia - wiadomo, grafika, sterowanie etc; Messenger - wbudowany komunikator tekstowy; Handbook - na razie zablokowane
W centralnej części:
Escape from Tarkov - gdzie wybieramy postać do gry, naszą główną lub członka SCAV, czyli miejscowy rzezimieszek z losowym ekwipunkiem - możliwy wybór raz na godzinę.
Przechodzimy następnie do wyboru lokacji, na razie mamy do wyboru trzy mapy: Woods, Factory, Customs. Woods - jak sama nazwa wskazuje wylądujemy na terenie obfity w drzewa i roślinność, dużo otwartej przestrzeni, ogromna mapa na której można się zgubić, tutaj warto zaopatrzyć się w prowiant. Factory - mała, ciasna mapa, dokładnie opuszczona fabryka gdzie jest pełno skrzypiących drzwi, blachy, mapa na której można zginąć już w 5 - 10 sekundzie gry. Customs - okolice fabryki, czyli kontenery, droga dojazdowa, stare pojazdy, pociąg towarowy, nieco zieleni. Przy wyborze lokacji wyświetlana zostaje aktualna godzina i pogoda. Mamy do dyspozycji 3 tryby gry 1. otwarty - sami przemierzamy świat, bez konsekwencji, bez utraty ekwipunku; grę PvE - z przeciwnikami komputerowymi; pełne PvP - gdzie znajdziemy gracza oraz przeciwników komputerowych. Na samym końcu możliwość zaproszenia graczy do drużyny i wspólna przeprawa.




Character - czyli widok okna z naszą postacią główną, zakładki: Overall - statystyki postaci, Gear: sprzęt, który aktualnie posiadamy w ekwipunku bojowym i w naszej "skrzyni", że tak to nazwę. To tutaj możemy modyfikować naszą broń, dodawać akcesoria, naprawiać poszczególne elementy broni. CIEKAWOSTKA - posiadamy Alpha Container gdzie możemy schować przedmioty, które zostaną "ocalone" gdy nasza postać zginie. Health - taką zakładkę mamy do podglądu również w trakcie gry, w tej zakładce znajdują się informację o naszym stanie zdrowia: obecne ciśnienie - gdy często biegamy, skaczemy ciśnienie rośnie co za tym idzie nasza postać się męczy szybciej, sapie głośno, traci więcej wody i energii; wskaźnik promieniowania, poszczególne partie ciała gdzie oznaczone są rany oraz złamania, choroby, zakażenia. Skills - zdolności, w zależności od podejmowanych decyzji aktywności nasza postać zdolność rozwija lub traci na wartości, dla przykładu biegamy, eksplorujemy dokładnie mapę, nasza witalność rośnie. Mapy - możemy je kupić lub zdobyć.









Trading - ciekawie rozwiązanie, mamy do czynienia z 4 kupcami, każdy z nich dysponuje innym sprzętem, każdy posiada ograniczoną ilość surowców - co godzinę jest nowa rotacja / dostawa, inną walutą - to tyczy się głównie <Real name unknown>, czyli tzw. sprzedawca czarnego rynku. U każdego z osobna możemy zyskać bądź stracić szacunek, przez co możemy mieć wyższe, tańsze ceny. W późniejszym czasie jak możemy zauważyć, cenne przedmioty będziemy mogli wystawić na aukcję.


Przejdźmy do samej gry, mimo tego, że to jest wersja Alpha ładuje się szybko i działa momentami lepiej niż nie jedna pełnoprawna kopia gotowa do gry. Na początku co może zaskoczyć to ładna oprawa graficzna, pełna w detale, przede wszystkim chodzi tutaj o postać i elementy broni. Niestety zagrać na Full High nie było mi pisane, ale już na low / med jesteśmy wstanie stwierdzić, że jest ładnie, a do finalnej wersji jeszcze daleka droga, więc możemy spać spokojnie. Model poruszania się jest równie dobrze rozwinięty jak model modyfikacji broni, możemy za pomocą Scrolla zwalniać, przyspieszać krok naszej postaci, pozycja pochylona mniej lub bardziej, w pełni wyprostowana lub leżąca, wytrzymałość w formie paska. Podczas strzału jesteśmy w stanie poczuć odrzut, a gdy my oberwiemy postać i kamera zachowuje się bardzo realistycznie, na co twórcy położyli duży nacisk - realizm, wiernie odwzorowana balistyka, pełna swoboda ruchu, interakcji z otoczeniem, elementy survivalu i wiele więcej! Przy celowaniu z broni mamy strasznie ograniczony zakres ruchów, kroki stawiamy wolniej, by lepiej się wcelować, gdy podchodzimy do okna czy drzwi postać unosi broń do góry by móc się zmieścić. Każde drzwi możemy otworzyć normalnie ręką za klamkę, bądź nogą, którą możemy zawsze złamać, możemy się wykrwawić, bądź paść na twarz z wycieńczenia. W wszystkich lokacjach są schowane skrzynki z bronią, gadżetami, bandażami, aż się chce sprawdzić każdy zakątek, ale musimy pamiętać o zagrożeniu, które czeka na nas.







Kacper ku$#@, ale o co chodzi w tej grze, główne założenie?!
Cel jest prosty, uciec z Tarkova, czyli od miejsca A - respawn, musisz przedostać się do punktu B - wyjście, które zazwyczaj jest po drugiej stronie mapy. Miejsce ucieczki może być jedno, mogą być dwa miejsca, trzy. Niby proste, ale po drodze wszystko może się wydarzyć, możemy zyskać lub wszystko stracić.
Jak najlepiej opisać rozgrywkę ? Może przykładem:
Najdłuższa i najlepsza gra jaką udało mi się zagrać była na lokacji Customs, noc, delikatny wiatr, a ja wyposażony w AK-74U z tłumikiem, grałem ... z resztą nie pamiętam ile minut dokładnie grałem, ze względu na panujący tam klimat, nie widziałem praktycznie nic, tylko to co mi księżyc oświetlał, gdy skradałem się krzakami słyszałem kroki, strzały, szelest krzaków, pluskanie wody... Jakoś uciekłem od walki dwóch graczy, którzy byli zaledwie 20 metrów od mnie. Nie jestem wstanie powiedzieć jakim cudem udało mi sie uciec, bo pierwszy strzał był w moją rękę, zacząłem krwawić i odruchowo schowałem się za przeszkodą, miałem tylko jeden bandaż i apteczkę. Nie całe 50 metrów dalej SCAV-komputer zaczął do mnie rąbać jak szalony, zastrzeliłem dwóch, nie zdążyłem przeładować dobrze broni, z krzaków wyskoczył mi jeden typek i próbował mnie zadźgać toporkiem, wystraszył mnie jak cholera... ale niestety trafił mnie w brzuch, ciężko ranny i krwawiący, starałem się uciec z epicentrum tej mordowni, bo już słyszałem kolejne troki i strzały, a ja wyposażony w 2x AK i cenne gadżety. Niestety nie udało się dotrzeć do miejsca Ucieczki, widziałem je... a padłem 10 - 20 metrów przed końcem, ucieczka pochłonęła dużo energii, serce waliło mi jak z armaty i wykrwawiłem się na samej mecie. Szczerze? W tym momencie w sobie miałem taką adrenalinę, która pobudzała mnie jak nie jeden dobry energetyk, szeptała do mnie " Podobało się? Graj dalej!"
Bądź co bądź gra jest cholernie trudna samemu rzecz jasna, w drużynie z kumplami jest nieco łatwiej, ale cały czas musisz być skupiony i ostrożny.
Podobało się? Jasne, że tak, bo dużo opisów i screenów, przeżycia z gry jakie mogą płynąć w czasie grania, dobry kawał materiału. Jasne, że nie podobało się... bo każdy by chciał zagrać, a nie każdy może ;)

Siema, cześć! ;)

Komentarze