Knypol - W co ty grasz?! Cz. 1 - RTSy

Wracamy do zestawień, wracamy z RTS'ami, czyli z strategiami czasu rzeczywistego. Ten gatunek stawia na szybkość i dynamikę, przy takich grach możemy poćwiczyć nasze zdolności szybkiego decydowania i reagowania.








Pierwszym moim kandydatem jest Company of Heroes, stworzona przez Relic Entertainment, autorów Warhammera 40,000. Gra przenosi nas do czasu II Wojny Światowej, czas walki wojsk alianckich i osi. W podstawowej wersji gry kampania dla jednego gracza koncentruje się na poczynaniach sił USA w zachodniej części Europy, począwszy od słynnego desantu w Normandii na plaży Omaha i Utah. Przestawia nam historie dzielnych żołnierzy nacierających na ziemie przejęte przez wojska Wermachtu. Nie cenzuralne słowa, mocne cut-scenki, komentarze podczas gry, z każdą nową misją przerywniki taktyczne pomagają nam wczuć się w role dowódcy. W potyczkach sieciowych, która pozwala na zabawę aż 8 osobom na jednym polu bitwy, która potrafi ukraść ponad 6 godzin na jedną bitwę ;) to tylko podkreśla jak potrafią być zacięte bitwy. Plac boju podatny jest na zniszczenia, więc będziemy mogli nacieszyć oko nie jednym wybuchem, wyrwą po ostrzałach artylerii. W dodatkowych DLC można zagrać dwoma dodatkowymi armiami - Brytyjczykami oraz Panzer Elite. Krótko mówiąc - dzieje się!





Drugim godnym uwagi RTS'em jest seria gry Twierdza od FireFly Studios, połączenie symulatora budowy oraz strategii zarządzaniem zamkiem. Klimat utrzymany w czasach średniowiecznych, więc pole do popisu jest spore. Zaczynamy grę od podstawowej ilości surowców, złota, poddanych i to od nas zależy jak szybko się rozwinie nasza twierdza, jak będzie wyglądać i jak będzie ona prowadzona - czy twardą surową ręką pełną podatków czy oazą spokoju dla poddanych. Do dyspozycji mamy najróżniejsze budowle ekonomiczne oraz budowle z funkcją obronną, nie tylko możemy postawić wielką wieże, ale również fosę lub wilcze doły. Istotnym elementem w tej grze są walki między graczami, w tym aspekcie również nie zabraknie pomysłów, począwszy od podkopów, Trybusze, katapulty oraz różne jednostki szturmujące mury. Do dyspozycji mamy dwie kampanie dla jednego gracza, jedna z naciskiem na ekonomię, druga zaś z naciskiem na sprawy militarne. Dodać muszę, że pierwsza i druga część tego wciągającego RTS'a jest zabójczo grywalna, niestety nic dobrego o ostatniej 3 części powiedzieć nie mogę, odradzam, żebyście się nie speszyli.





Ostatnim tytułem z dzisiejszego zestawienia jest nie typowy RTS, jest to połączenie strategii turowej oraz RTS'a, mowa tutaj o serii Total War. Bez wątpienia twórcy Creative Assembly tworzą gry z głową i nie ma co się obawiać gry z tym dopiskiem - Total War. Dzisiaj odpiszę o części Rome II, gdyż klimat starożytnego Rzymu jest mi dobrze znany i przez mnie bardzo lubiany. Na początku gry mamy możliwość wyboru frakcji, każda z nich ma inną kulturę, zwyczaje, jednostki, umiejętności. Możemy określić styl rządzenia włości, decydować o rozwoju wynalazków, sojuszach, paktach i sieciach handlowych. Mapa podzielona została na mniejsze i większe prowincje, posiadanie całej daje nam większe korzyści, możemy przez to obrać politykę całego regionu, a nie tylko pojedynczych miast. O tym wszystkim decydujemy na mapie strategicznej w formie turowej. Częścią RTS'ową są bitwy, oczywiście nie musimy toczyć każdej potyczki, mamy możliwość wyboru gry "szybkiej" o losach decyduje ilość naszych wojsk, doświadczenie dowódcy oraz komputer, bądź możemy sami wziąć sprawy w swoje ręce i prowadzić tysięczne armie do boju za swoje imperium. W bitwach mogą brać udział jednostki lądowe takie jak rydwany, tarczownicy oraz możemy prowadzić bitwę na morzu za pomocą wielkich flot. Nie zabraknie oczywiście machin oblężniczych, najemników. Autorzy gry duży nacisk położyli na szczegółowość postaci, animacji, style walki naszych jednostek. Zadbali również o detale takie jak kamera - rzezi możemy się przyglądać z bliska, toczyć szarże oczami wojownika, pozostałości na polu bitwy jak zwłoki poległych, zniszczone budynki. Warto!

Na dzisiaj to tyle!
Miłej niedzieli,
Siema, cześć! ;)

Komentarze